Fagutdanningens betydning i dagens arbeidsmarked

Land Rotaryklubb arrangerte i samarbeid med Dokka videregående skole åpent møte 5. november om viktigheten av yrkesfag som utdanningsvei. 25-30 var tilstede i auditoriet denne kvelden.

Kveldens foredragsholder var Jørn Olav Bekkelund som er fagopplæringsleder i fylkeskommunen.

Rektor Geir Otto Andersson ønsket velkommen, og informerte litt om fagopplæringen ved Dokka videregående skole. Han understreket blant annet at skolen har vært en av de beste i Oppland til å få elever ut i lære.

Jørn Olav Bekkelund tok utgangspunkt i at det vil skje store endringer i arbeidsmarkedet i årene framover. Som et eksempel nevnte han at det i 1950 var 40 000 skogsarbeidere i Norge, mens det i dag er under 1 000. Den samme utviklingen har skjedd og vil skje på mange andre områder. Fagarbeiderne i Norge er selvstendige og høyt kompetente, men vil møte nye forventninger i framtiden (språk og kommunikasjon, relasjonskompetanse, ikt-kunnskaper, lese-, skrive- og regnekompetanse, ansvar for produkt, prosess og kvalitet, mv.). I Oppland vil vi trenge 7 000 nye fagarbeidere fram til 2030.

Det er for få elever som velger yrkesfag, og for mange slutter. Dette gjelder særlig jenter. Bare 50 % av elevene går ut i lære etter to år i videregående skole. Noen bytter programområde, noen går til påbyggklasser (der er det 50 % stryk i Oppland) og noen går ut i jobb. Veldig få må henvende seg til  NAV.

6 av 10 bedrifter får ikke tak i folk som har den kompetansen de etterspør. Fagarbeideren må blant annet i økende grad beherske språk. (Norsk er et viktig fag!). 48 % prosent av bedriftene etterspør fagarbeidere som behersker engelsk. Flere av bedriftene i vår region er internasjonale bedrifter.

Bekkelund fokuserte på hva krav om opplæring vil bety, både for skolene og for hver enkelt elev. Digitaliseringen går sin gang. Hvordan tar skolene dette innover seg? Hvordan tenker vi oss det grønne skiftet i denne sammenhengen? I Oppland er det investert store summer i forbindelse med digitalisering og robotisering i skolene. Konservative fag som helsefag må løftes inn i teknologiske løsninger.

Bekkelund understreket også hvor viktig det er å tenke over fravær for hver enkelt elev. Stort fravær lukker døren for mange. Forøvrig er utsiktene til å få jobb lyse for elever som velger yrkesfag.

Orientering om RYLA

15. april 2024

Orientering om RYLA

På møtet 9. april hadde vi besøk av August Frøyslid Rosenberg som har deltatt på RYLA-seminar.

Besøk på våtmarkssenteret

16. mars 2024

Besøk på våtmarkssenteret

På møtet 12. mars besøkte vi Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarkssenter.

Førstehjelp

16. mars 2024

Førstehjelp

På møtet 5. mars hadde vi besøk av Svein E. Syversen.

Torskeaften

18. februar 2024

Torskeaften

På siste møte var det torskeaften hjemme hos Synnøve.

Orientering om Peder Aadnes

25. januar 2024

Orientering om Peder Aadnes

På møtet den 23. januar hadde vi besøk av Aud Sigrid Holst og Natasha Bjørnset Reksten som orienterte om maleren Peder Aadnes.

Årets første møter 2024

18. januar 2024

Årets første møter 2024

Årets første møter ble holdt 2. og 9. januar.

Guvernørbesøk

15. desember 2023

Guvernørbesøk

Årets guvernørbesøk fant sted på Viker Gård den 5. desember.

Åpent møte om kunstig intelligens

1. desember 2023

Åpent møte om kunstig intelligens

Den siste lørdagen i november hadde vi åpent møte på Dokka videregående skole om kunstig intelligens.

Æresmedlem Finn Moshagen

27. oktober 2023

Æresmedlem Finn Moshagen

På klubbmøtet 24. oktober ble Finn Moshagen utnevnt til æresmedlem.

Orientering om bedriften eCare

23. oktober 2023

Orientering om bedriften eCare

På møtet tirsdag den 17. oktober hadde vi besøk av Stein E. Syversen.