arkiv

Nytt fra Land Rotary

Land Rotary holdt, tradisjonen tro, sin årsfest tirsdag, 27. juli på Bjørnen i Odnes som avrunding for Rotary året 2015/2016.

Dette året også med utdeling av Rotary Internasjonale ærespris Paul Harris Fellow.  Denne prisen blir gitt til mennesker som har utmerket seg for samfunnsgagnlige arbeider og innsats for lokalsamfunnet.

Våre tre kandidater denne gangen var: Per Pehrson, Finn Moshagen og Svend Narum Engelien -alle fra Søndre Land –som har vært veldig deltakende og stått på jevnt og trutt i god Rotary ånd igjennom veldig mange år, faktisk flere ti-år, og deltatt aktivt på prosjekter og arbeider  både i klubbsammenheng  - så vel som i lokalsamfunnet– og som virkelig fortjener å bli hedret for sin innsats.

Videre ble det gjort presidentskiftet. Avtroppende president Hanne Bolstad takket for seg og for et interessant og bra år og for godt samarbeid i klubben. Hun overlot så kjedet videre til innkommende president Jan Kolbjørnshus og nytt Rotary år 2016/2017.

Taffelet var for øvrig både lystig og innholdsrikt med god sommermat og service fra Bjørnen. Underveis ble det servert både ‘skjemt og alvor’ i god Rotary ånd med noen ekstra gode historier attåt – som seg hør og bør.

Riktig god sommer!

Ref.: HB

Svend og Finn  med avtroppende og påtroppende president.

Per får sin Pål Harris Fellow utdelt ved arrangement på President Jan sin hytte. Her flankert med sin støttespiller på hjemme fronten.

Land Rotary Klubb 60 år.

24. april 2016 var det 60 år siden Land Rotaryklubb ble startet og jubileet ble markert på klubbkvelden den 26. april og vi var 23 til bords i en blanding av medlemmer med ektefeller og inviterte gjester.

President Hanne Bolstad ønsket velkommen og tok et tilbakeblikk på klubbens historie i velkomsttalen. Det var 24 medlemmer i carter- året og chartermøte ble holdt på Odnes Hotell. Etter åpningstalen gav hun ordet til de tre tilstedeværende med lengst fartstid i klubben, Finn Moshagen, Finn Wasenden og Svend Narum Engelien og som hadde ansvaret for kveldens program.

Toastmaster Svend tok ordet og informert om programmet og middagen og gav så ordet videre til Finn M. som fortalte litt om klubbens første år. Han fortalte om etablering av klubbes store prosjekt på 80 – 90 tallet, nemlig restaurering av Aurlundsætera. Setra har vært motoren i klubben, med tanke på samholdet i forbindelse med restaurering og senere dugnader og som naturlig start og innkomst av Veståsmarsjen, som arrangeres i august hvert år. Aurlundsætera benyttes også ved klubbens sommercamp for ungdom. Når ungdommer fra hele Europa raskt skal spleises, er ei gammel seter uten innlagt vann og andre fasiliteter et godt verktøy.

Videre tok Finn W over og viste bilder fra 50 – 60 tallet og fram til nyere tid. Ungdomsutveksling var også et av de store prosjektene til Klubben. Finn leste også opp en hilsningsmail fra Jeremy Milsom som var utvekslingsstudent hos klubben i 1987. Milsom er som er Australier jobber i FN systemet og har hele tiden holdt kontakten med sine vertsfamilier. Hilsningsmailen ligger i sin helhet på Land Rotary sin hjemmeside. Finn påpekte hvor inspirerende og viktig slike studier er, både for de som får reise ut i verden og for de som tar imot studenter.

Videre ble middagen servert og menyen bestod av kalvesteik med grønnsaker og hjemmelaget is med varme bær til dessert. Måltidet ble avsluttet med en takketale av Per M Aarseth, som la vekt på at det hadde vært et utsøkt måltid og takket betjeningen for god service.

Under middagen ble det utdelt et diplom til to frivillige utom klubben, som er med og realiserer et stort stiprosjekt i Kistefos skoger på veståsen, nemlig Bjarne Hagen og Torgeir Kolbu. Hittil er det utført ca. 230 dugnadstimer og Jan Kolbjørnshus som er prosjekt leder, utdypet en stor takk for innsatsen. Med glimt i øye presisert han at diplomet ikke ble delt ut for jobben som er gjort, men den jobben som dugnadsgjengen har liggende foran seg. Det er mange kilometer med rydding, klopping, oppmåling og merking som skal utføres i løpet av sommeren. Det er fylket som har bevilget 250.000 til Land Rotaryklubb for og sett i stand stiene i løpet av 2015 - 2016. Så nå blir det bare for publikum å benytte seg av godt tilrettelagte stier på veståsen utover sommeren

Vi takker for en hyggelig kveld!

Besøk på våtmarkssenteret

16. mars 2024

Besøk på våtmarkssenteret

På møtet 12. mars besøkte vi Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarkssenter.

Førstehjelp

16. mars 2024

Førstehjelp

På møtet 5. mars hadde vi besøk av Svein E. Syversen.

Torskeaften

18. februar 2024

Torskeaften

På siste møte var det torskeaften hjemme hos Synnøve.

Orientering om Peder Aadnes

25. januar 2024

Orientering om Peder Aadnes

På møtet den 23. januar hadde vi besøk av Aud Sigrid Holst og Natasha Bjørnset Reksten som orienterte om maleren Peder Aadnes.

Årets første møter 2024

18. januar 2024

Årets første møter 2024

Årets første møter ble holdt 2. og 9. januar.

Guvernørbesøk

15. desember 2023

Guvernørbesøk

Årets guvernørbesøk fant sted på Viker Gård den 5. desember.

Åpent møte om kunstig intelligens

1. desember 2023

Åpent møte om kunstig intelligens

Den siste lørdagen i november hadde vi åpent møte på Dokka videregående skole om kunstig intelligens.

Æresmedlem Finn Moshagen

27. oktober 2023

Æresmedlem Finn Moshagen

På klubbmøtet 24. oktober ble Finn Moshagen utnevnt til æresmedlem.

Orientering om bedriften eCare

23. oktober 2023

Orientering om bedriften eCare

På møtet tirsdag den 17. oktober hadde vi besøk av Stein E. Syversen.

Augustbrev fra Bolivia

9. august 2023

Augustbrev fra Bolivia

Toril Koksvik beskriver på rørende vis hverdagene hun opplever i Bolivia.